Nog 5 nachtjes slapen...

8 december 2017 - Ede, Nederland

Vliegticket is geboekt en een dikke reisgids van de Lonely Planet is in the pocket: want dinsdag vertrek ik naar Indonesië! 30 dagen rondreizen van Jakarta via Yogyakarta, de Bromo vulkaan, Bali en de Gili-eilanden tot Lombok. In m'n uppie backpacken in een land met een totaal andere cultuur, geschiedenis, natuur en manier van leven: wat een avontuur. 😊 Ik heb er reuzeveel zin!

Door middel van deze blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in mijn reis op de hoogte houden van wat ik zo al meemaak. Reisverhalen over bezoekjes aan tempels, regenwouden, vulkanen, steden, stranden, hostels, het reizen met de trein, feestdagen, voedsel... Voor mezelf natuurlijk ook leuk om later allemaal terug te lezen.

De route heb ik nog niet precies uitgestippeld. Ik heb al wel een idee van wat ik graag wil zien, maar ik hou er van om tijdens mijn reis zo vrij mogelijk te zijn. Daarom boek ik de hostels en treinreizen / binnenlandse vluchten pas als ik daar ben. Aan de ene kant spannend om die controle los te laten. Zou het wel goed komen?! Maar ook leuk en uitdagend!

Het is voor het eerst in mijn leven dat ik zo lang, zo ver én helemaal alleen weg ga. Ik verwacht wel dat ik bepaalde dingen na een tijdje ga missen, zoals mijn vertrouwde eigen bed, mijn hobby's (onder andere muziek maken en klimmen) en gezellige avonden met vrienden, vriendinnen en familie. Maar daar staat tegenover dat ik veel nieuwe mensen ga ontmoeten en mijn dagen waarschijnlijk veelste vol plan om tijd te hebben voor missen 😉. Ik ga naar redelijk bekende plekken onder backpackers en verblijf in hostels, dus eenzaam zal het niet zijn (...en dan zijn er ook nog groepstours en online travel buddy communities). Maar toch zie ik er nu alweer naar uit om iedereen na mijn reis weer te spreken. Misschien geef ik wel een comeback party in combinatie met mijn 19e verjaardag! 🎉

Wat misschien wel het allerleukste is aan de hele reis: ik ga mijn beste vriendin, Marissa, weer zien die al 3 maanden op reis is! 😄 Met kerst zijn we samen op Bali en daarvoor nog een aantal dagen in Yogyakarta. Wordt fantastisch om samen zulke mooie plekken te ontdekken! Ik kan niet wachten.

Zo dit was hem dan, mijn eerste blog over mijn eerste gedachten over mijn reis naar Indonesië. Bedankt voor het lezen, reacties & tips zijn altijd welkom, en tot de volgende blog. 🤗

Juul

1. Hannah: